onsdag 9 februari 2011

Venös provtagning - rapport från andra sidan

Eftersom ingen verkar kunna sticka sonen och det "som av en händelse" ingår i min kurs på universitetet i vår är det nu skarpt läge. Eller, självklart ingår det inte i min kurs att kunna sticka sonen. Däremot är venös provtagning en del av kursinnehållet. Häromdagen var det dags för ett första försök, och inte var det några plastarmar vi fick öva på direkt, utan på våra studiekamrater. Sticka och bli stucken.
Kan meddela att jag lyckades på första försöket!!! och sedan dess gått omkring och klämt alla människor jag känner i armvecket. Lite lätt miljöskadad kan tyckas, den här kursen känns inte så svår, en himla massa snack om trombocyter, neutrofila, T och B-celler... Jag hade föredragit att kursen varit lite svårare och att jag inte redan haft vissa "förkunskaper", men nu är det som det är och förhoppningsvis kommer något bra ut av studierna till sist..
Just det, studiekamraten som skulle sticka mig... Det gick inte. Handledaren muttrade något om att jag var "en så'n där jobbig", vet inte vad han kan ha menat.. Genetiskt? Det hela slutade med kapillärt prov i fingret istället.. Kan jag skönja ett mönster?!

1 kommentar:

BjörnMaka sa...

Du kan få träna på mig vid tillfälle, jag är en svår jävel ;-)