fredag 31 juli 2009

Olivbröd

Inte mycket inspiration till att blogga för tillfället, men allt är okej och löper på som det ska. Proverna som togs på dagvården i måndags var helt enligt förväntningarna. Nu laddar vi upp inför dagisstart och sista lediga veckan. Detta genom att baka, safta och sylta. Igår var det 12 kg körsbärssylt!!!!! idag blir det olivbröd och vinbärsgele med lite tur.

Ett superrecept på smaskigt bröd. Godast samma dag man bakar det, men det funkar förträffligt att rosta dag två och tre. Jag brukar baka på 1,5- 2 l per gång, men orginalreceptet är på 0,5 l. Jag har bara receptet i huvudet och gör lite olika varje gång, det brukar bli bra ändå, så testa på!
Här använder jag torrjäst för det tycker jag är enklast, vill man ha färsk jäst är det 50 g / 0,5 l som gäller och då tar man undan lite av vattnet och löser jästen i innan man kokar kräm.

0,5 l vatten
2 msk potatismjöl
____
2 msk olivolja
Hackade oliver efer tycke och smak (en liten burk tycker jag är lagom)
ev kryddor som basilika, oregano och timjan
ca 1,5 l mjöl
1 påse torrjäst

Koka kräm på vatten och potatismjöl. Låt svalna (ev i kallvattenbad) till ca 40 grader. I med olivolja, oliver och kryddor, Tillsätt ev lite salt om du inte har så mycket oliver. I med mjöl och jäst till en fast men inte hård deg. Spara lite mjöl till utbaket. Låt jäsa 30 min.

Baka ut till bullar ca 16 st eller 2 större bröd. Låt jäsa ytterligare ca 30 min.

Grädda i 225 grader ca 10 min.

Inga kommentarer: